OranjelogoDe Huizen van Oranje en NassauNassau
Koninklijk Reizen
Vlag BelgieVlag NederlandGouden KroonVlag LuxemburgVlag Duitsland

Vorstelijk Vervoer

Restauratie Gouden Koets

De Gouden Koets is ondergebracht in de 'Stichting Kroongoederen van het Huis Oranje-Nassau'(opgericht 1968), waarvan de voorzitter de
'Drager van de Kroon' is. Onderzoek heeft aangetoond dat het rijtuig aan restauratie toe is. De werkzaamheden gaan volgens de
Rijksvoorlichtingsdienst drie tot vier jaar duren. Vier onderdelen van de koets zullen worden aangepakt: het onderstel, de kast, de stoffering
en de bok
. Volgens de Opperstalmeester worden de kosten begroot op 1.2 miljoen. Dit bedrag komt uit de begroting van de Koning.


Restauratie broodnodig

Het houtsnijwerk aan de wielen wordt ingrijpend gerestaureerd. Ook de koorden en de kwasten op de bok, het deel waar de koetsier zit, worden onder
handen genomen. "Uitgangspunt is dat de koets voor de komende decennia weer geschikt moet zijn om te kunnen worden ingezet bij Prinsjesdag",
schrijft de RVD. De kosten vallen volgens de dienst binnen de reguliere begroting van de Dienst Koninklijk Huis.
Tijdens de restauratie zal de Glazen Koets, die net opgeknapt is, worden gebruikt voor ceremoniële taken, zoals Prinsjesdag.

Restauratie wiel Gouden Koets


Speling op de assen en scheuren in de wielen

Het is voor het eerst dat de 118 jaar oude Koets op deze manier onderhanden wordt genomen.
Alvorens te beginnen met het restauratiewerk van het rijtuig dienen de onderdelen stuk voor stuk te worden uiteen gehaald en gecatologiseerd,
opdat het weer op de juiste plaats kan worden verwerkt bij het in elkaar zetten van de Gouden Koets.
Dat is een hels karwei, dat slechts door zeer vakbekwame mensen kan worden uitgevoerd.
Het restaureren wordt in eigen beheer door de Dienst Koninklijk Staldepartement van het Koninklijk Huis gedaan.

Onder: Afbladderende verf letter W.



Onder: Voetsteunen aan de bok zijn gescheurd, gouden verf diverse plaatsen afgebladderd, het rode kleed is niet meer volledig en de koorden zijn versleten.



Voor de specifieke onderdelen van de restauratie, zoals schilderen, borduren, houtbewerking wordt een beroep gedaan op externe vaklui met
een hoogstaande kennis van zaken. Dit soort vakbekwaamheid is niet in huis bij het Staldepartement.

Waarschijnlijk zal wederom een beroep worden gedaan op degene die ook de Glazen Koets onder handen hebben genomen w.o.

• Meesterschildersbedrijf Pouwels in Ossenzijl,
• Restauratieatelier Mosenbacher in Den Haag,
• Rijtuigbouw Neeleman in Zevenhuizen,
• Zoppi Koperbewerking in Den Haag.

Pouwels heeft de opleiding tot meesterschilder voltooid. Dus alle voorkomende schildertechnieken kunnen derhalve door hem worden uitgevoerd.
Bekend werd hij door zijn medewerking aan het restaureren van de Glazen Koets. Hiervoor ontving de meester-schilder in 2015 de Nationale
Schildersvak prijs
. De uitreiking van de Nationale Schilders Vakprijs 2015 vond donderdag 29 oktober plaats in Klooster Bethlehem in het Brabantse
Haren. De vakjury prees het schilderwerk aan De Glazen Koets als het beste vakwerk van het afgelopen jaar, maar constateerde tegelijk dat er niet meer
van 'gewoon' schilderwerk sprake was. Er is geen tweede opdrachtgever in Nederland te bedenken die zo'n project mogelijk kan en wil maken.


De Nationale Schildersvakprijs 2015 en de winnaar meester-schilder Powels

De andere mogelijke medewerkers zijn in absolute zin ook geweldenaren in hun vakgebied.

Restauratieatelier Mösenbacher
Het restauratieatelier werd in 1961 opgericht door Erika Mösenbacher, Barbara Susijn werkt er sinds 1995.
Zij conserveren/restaureren schilderijen en beschilderde objecten uit diverse periodes.
Het aanbod omvat schilderijen vanaf ± de 16e eeuw tot ± 1950 (moderne en hedendaagse schilderijen is een andere discipline in de restauratie).
Men streeft ernaar om schilderijen te behandelen met respect voor het kunstwerk en zijn geschiedenis.
De technische- en esthetische toestand van het schilderij worden zo optimaal mogelijk verzorgd zodat er weer van kan worden genoten.
Particulieren en particuliere verzamelingen/collecties.


Restauratieatelier Mösenbacher.

De opdrachtgevers zijn o.m.:

Het Koninklijk Huis Archief en de Koninklijke Stallen.

Medewerking werd en/of wordt verleend aan:

  1. - Glazen Koets - Koninklijk Staldepartement in Den Haag
  2. - de Oranjezaal - Huis ten Bosch in Den Haag
  3. - Gouden Koets - Koninklijk Staldepartement in Den Haag


    Rijtuigbouwer L. Neeleman.

    Meubelmakerij en Rijtuigbouw L. Neeleman
    ,
    Zevenhuizen (Zuid-Holland)

Gespecialiseerd in:
Restauratie en nieuwbouw van rijtuigen.

Medewerking werd en/of wordt verleend aan:
  • - Glazen Koets - Koninklijk Staldepartement in Den Haag
  • - Gouden Koets - Koninklijk Staldepartement in Den Haag


    Zoppi koperbewerking, werkplaats

Koperslagersatelier Zoppi,
Den Haag

Gespecialiseerd in:
Exclusieve verlichting, kunstobjecten.
Restauratie aan koperen, tinnen en bronzen voorwerpen.

  • Medewerking werd en/of wordt verleend aan:
  • - Glazen Koets - Koninklijk Staldepartement in Den Haag
  • - Gouden Koets - Koninklijk Staldepartement in Den Haag


Zoppi koperslagersatelier, vakwerk van de hoogste plank.

Het zal 3 tot 4 jaren duren en ongeveer €3.000.000,00 kosten alvorens de Gouden Koets weer in het gebruik kan worden genomen. Een en ander onder
de supervisie van het Koninklijk Staldepartement. Het onderhoud richt zich op vier onderdelen van de koets; het onderstel, de kast, de stoffering en de bok.
Het gaat onder andere om intensieve restauratiewerkzaamheden aan het houtsnijwerk en de wielen. Daarnaast worden de draagriemen aan de kast en de
koorden en de kwasten op de bok vervangen en worden de textiele materialen onder handen genomen. Een ding lijkt zeker; met al het vakwerk
uitgevoerd door hoog opgeleide en gespecialiseerde mensen die een stiel uitoefenen dat door zeer weinigen in de praktijk wordt toegepast,
wordt de Gouden Koets,een van de oudste Gala-Berliner van ons Koningshuis, weer als nieuw voor de komende decennia's.