OranjelogoDe Huizen van Oranje en NassauNassau
Vorstelijke Mode
Vlag BelgieVlag NederlandGouden KroonVlag LuxemburgVlag Duitsland

Majesteitelijke Mode

Vorstelijk Moderne Mode

>Linksonder: Een prachtig ontworpen schoen in de kleur diepe rose door Natan. Het behoort bij een ensemble van dezelfde kleur en is ook een creatie van
het Belgische top modehuis uit Brussel. De voeten zijn van Prinses Máxima. De schoen straalt elegantie uit en de crossovers geven de pumps het gezicht dat
verwacht kan worden van dit soort ontwerpen en de daarbij behorende kwaliteit. Wonderbaarlijk past het bij de tegels waarover de Prinses loopt.
Een zeer toevallige combinatie. Wat Italiaans marmer al niet kan doen.


Rechtsboven: De kleding is afkomstig - en hoe kan het dan ook - van het beroemde Italiaanse modehuis Valentino. Het bedrijf is na het terugtreden van de
'grootmeester' der hedendaagse mode met dezelfde kwaliteitsnorm doorgegaan. De kraag is een juweeltje van vakmanschap en siert Máxima te samen met
het even fraai gecreëerde hoofddeksel (afkomstig van Delvigne) buitengewoon. De GOUDEN oorhangers en de broche zijn recent aangekocht bij Cartier in
Parijs. Zowel de oorbellen als de broche zijn veelvuldig voorzien van kleine en een drietal redelijk van omvang zijnde diamanten die het ontwerp zijn unieke
status geven. Over de prijs hoeven we niet te discusseren. Die zal ongetwijfeld, Máxima kennende, erg pittig zijn. Maar staat haar gewoon heel erg mooi.


Links: De Koningin draagt een zeer fraai gestileerd en afgewerkt kledingstuk. Deze jurk werd gemaakt van poederkleurige gazan en is voor haar doen bij
deze ceremonie en temperatuur (10C) kort en luchtig. Het onderstuk van de japon is van geborduurde zijde met kristallen lovertjes in poederroze en zilver.
Wederom tekende voor deze creatie Eduard Vermeulen van het modehuis Natan.

Rechts: Koningin Máxima droeg bij de inhuldiging van haar man een robe en cape in de kleur "Royal Blue" met een basis van crêpe waarover een
flinterdunne laag van chiffon. De robe met sleep, en biais, heeft een flinterdunne laag van chiffon, opengewerkte motieven en is rijkelijk geborduurd.
De cape is lengte accentuerend en heeft een suggestieve mouw-inzet. Door het samenspel van crêpe en chiffon is deze bedekkend maar transparant.
Zij draagt het orde lint en ster van het Grootkruis der Orde van de Nederlandse Leeuw. Ook de jurkjes van de Prinsessen zijn van deze stof gemaakt.
Het ontwerp is van Nederlandse mode-ontwerper Jan Taminiau

Jan Taminiau is een Nederlands mode-ontwerper die in de wereld van de Haute-Couture amper nog komt kijken. Desalniettemin zijn de creaties van
zijn hand indrukwekkend te noemen. Dat dit ook is ontdekt door een fors aantal vrouwen, is te merken bij de verkoop van zijn producten. Sinds de tien
jaren dat hij mode ontwerpt op een steeds hoger niveau, hetgeen door zijn styling en keuze van stoffen, danig opvalt, komen er ook meer bezoekers
op zijn modeshows. In al die jaren mocht deze ontwerper vast stellen dat zijn creatie's bij velen in de smaak vallen. Een en ander blijkt uit het aantal topvrouwen van grote bedrijven en Koninklijke wereld, die bij hem hun mode-inkopen gaan doen. Inmiddels is dat aantal uitgegroeid
tot ruim 80 en stijgt nog steeds.

Het ultieme was natuurlijk de vererende opdracht van Prinses Maxima, nu Koningin die iets leuks zocht voor de inhuldiging van haar echtgenoot tot
Koning der Nederlanden en zij als zijn gemalin zijnde, tot Koningin van ons land. Een opdracht die niet al te veel voorkomt en daardoor, ook vanwege het
gegeven dat de huidige Koningin zeer modebewust is, een zware klus. Zo'n klant tevreden te stellen, lijkt de basis te zijn voor een vaste plaats aan de
top van de Nederlandse modewereld. Die top is al zo klein, kil en de concurrentie moordend. Want wie wil niet zo'n opdracht en niet die plaats
in de top van de al eerder genoemde branche hebben?

Precies, velen hebben die stille wens, dat ook zij een keer bezoek krijgen van de Koningin voor zo'n opdracht die hun gehele hebben en houden op de schop
neemt, in positieve zin van het woord. Hun kostje lijkt dan te zijn gekocht. 'Maar niets is minder waar', zo betoogt Jan Taminiau vurig en met liefde voor
het vak: 'Je dient elke dag en bij elke opdracht weer te zorgen dat het beter is dan de vorige'. Hij kan het weten en de collegae liggen op de loer, omdat ook
zij graag zoiets zouden willen maken. Het maken van de jurk voor de Koningin nam veel tijd en werk in beslag. Tientallen naaisters werkten dag en nacht
om de deadline te halen. Alleen al het borduurwerk kostte zoveel tijd dat het kantje boord was.

Zo te zien is het Jan Taminiau weer gelukt om in the picture te komen en wel op een zodanige manier dat het voor velen vast staat dat deze jonge mode-
ontwerper meer dan voldoende kwaliteit in huis heeft om in zijn vakgebied te kunnen slagen. Wederom een staaltje van Nederlands vakmanschap waar de
wereld met afgunst naar zal kijken. Robe en cape zijn in de kleur Royal Blue met een basis van crêpe waarover een flinterdunne laag van chiffon. De robe
met sleep, en biais, heeft een flinterdunne laag van chiffon, opengewerkte motieven en is rijkelijk geborduurd. Door de gebruikte techniek wordt de
onderliggende zijde crêpe zichtbaar waardoor kleurnuances en een drie-dimensionaal effect ontstaan. Dit geeft dezelfde gevoeligheid als bij porselein.


v.l.n.r. Een schittende avondjurk met een nog fraaier omslagjas. Geënt op de traditionele klederdracht die de Arabische vrouwen veel dragen. Vervaardigd door Benito Fernandez.
(2) Barcelona 2009, (3) Oman 2010 en (4) Rotterdam 2008 en Oss 2009. Laatste 3 van Graciele Naum.

Het inmiddels aanzienlijk aantal jurken, pakken, avondjurken, vrijetijdskleding dat onze huidige Koningin in haar Prinsessetijd en daarvoor maar ook erna
heeft gekocht, is indrukwekkend te noemen. Zeker als je een van de 200 bevoorrechte vrouwen in de wereld bent die zich dit kunnen veroorloven.
U wordt meegenomen in een serie foto's die een indruk geven van hetgeen er in de afgelopen jaren werd aangeschaft bij mode-ontwerpers over de
gehele wereld. U krijgt een inkijk die aan niet velen is gegund. De revue passeren o.a., Graciële Naum(Argentinië), Benito Fernandez(Argentinië),
Peter Kent(Argentinië), Natan(België), Fabiënne Delvigne(België), Strenesse Strehle(Duitsland), Crhistian Louboutin(Frankrijk),
Salvatore Ferragamo(Italië), Gabriëla Fiori(Italië), Valentino(Italië), Ingeborg Steenhorst(Nederland), Jan Taminiau(Nederland),
Marc Jacobs(U.S.A.) en Tom Ford(U.S.A.).


Links: Ontwerp: Graciela Naum Sjaal is apart, Stof is Organza. Organza is een fijne, op chiffon lijkende stof, die vaak voor feestelijke kleding wordt gebruikt: Trouwjurken, baljurken en stijlvolle avondkleding.Ook als gordijnstof is organza door zijn edele glans, soepelheid en tegelijkertijd ook stijfheid zeer geschikt.
(midden) De schets die mode-ontwerpster Graciela Naum maakt voor de bijzonder prachtige lange jurk links.
Rechts: Prachtig Jasje van geweven tweed, Graciela Naum.

Graciela Naum werd geboren in de provincie Córdoba, op 25 februari 1953. Ze is getrouwd en heeft 3 kinderen. Vijf en twintig jaar geleden begon zij met
het maken van mode, voornamelijk sportkleding. In de loop van de jaren breidde dat zich uit naar naar mode voor mannen en vrouwen, zogenaamde
Prêt à Porter. Graciela Naum combineert onderscheid en tijdloze elegantie in haar ontwerpen. Haar visualisatie van mode combineert zij met haar
persoonlijke stempel, nonchalance en elegantie. Graciela Naum haalt haar inspiratie uit echte vrouwen die haar kleding te dragen in hun dagelijks leven
en genieten van de combinatie van het comfort en de uniciteit van haar simpele ontwerpen. Door de constante aandacht te geven aan haar creatie's, door
middel van het goed snijden en het creëren van subtiele contrasten van de stoffen, verkrijgt Graziela de exclusieve prints die ze gebruikt en combineert.

Elk seizoen weer opnieuw is zij trouw aan dit basisprincipe. Daardoor zijn haar haar collecties zijn zowel ultravrouwelijk als trendy en gevuld met de
essentie van haar merk. Deze bestaat uit: de perfecte balans van stijl, gevoel voor kleur en de juiste stoffen op daaruit het ontwerp te halen dat precies past
bij haar klantenkring. In haar eigen woorden omschrijft Graciela Naum: " Mijn motto is dat we de beste moeten geven dat in huis is en kunnen we onze
kleding en klanten die aandacht geven die nodig is. Daarbij komt dat de kleding uitstekend dient te worden vervaardigd. Voordat ik mijn goedkeuring er
aan hecht, kijk ik heel kritisch naar en het ontwerp, de creatie die daar is uitgekomen, de stof en het verwerken daarvan. Daarvoor bekijk ik elk
kledingstuk. Ik onderzoek de binnenkant. Ik wet dat als dit goed is, de kleding aan de buitenkant evenredig kan worden genoemd
en zal het perfect zitten ". De vrouw die voor Graciela Naum kiest, wil ook vakwerk, prachtige kleuren, uitstekende stof,
gepaard gaande met een pasvorm die klinkt als een klok.


Jan Tanimiau (Nederland), Graciela Naum (Argentinië) en Tom Ford USA.

Jan Taminiau is geboren en getogen in het Brabantse Goirle. Hij komt uit een familie van antiekhandelaren en volgde, voorafgaand aan de
kunstacademie, een opleiding bij de Europese School van antiquairs in Antwerpen. In 2001 slaagde hij cum laude aan de kunstacademie in Arnhem.
Twee jaar later behaalde hij de graad van master aan het Fashion Institute van Arnhem. Datzelfde jaar richtte hij zijn eigen modelabel op dat zijn naam
draagt. Taminiau kreeg in 2007 als enige Nederlandse ontwerper toestemming om een modeshow te verzorgen tijdens de internationale coutureweek in
Parijs. In 2009 werd hij de eerste Nederlandse modeontwerper die een van zijn creaties (een gerecycled postzakpakje met de Nederlandse vlag erin
verwerkt met gouden broek) gedragen zag worden door prinses Máxima, de echtgenote van prins Willem-Alexander. In december 2010 droeg de
Amerikaanse zangeres Lady Gaga ook een creatie van Taminiau en dit zorgde wederom voor extra aandacht.

Op 30 april 2013 droeg (inmiddels) koningin Máxima een japon en cape van Taminiau tijdens de inhuldiging van haar man in de Nieuwe Kerk. Een ander
ontwerp van zijn hand droeg ze diezelfde avond met de Koningsvaart. Ook met Prinsjesdag 2013 (17 september 2013) droeg koningin Máxima wederom
een creatie van Taminiau, een goudkleurige jurk, toen zij Koning Willem-Alexander vergezelde naar de Ridderzaal; alwaar hij voor de eerste keer de
troonrede voorlas. Tevens ontwierp Taminiau de trouwjurk van de Luxemburgse Prinses Claire toen zij diezelfde dag voor de wet in het huwelijk trad
met Prins Félix van Luxemburg. Taminiau heeft zijn atelier en salon in Baambrugge, gelegen onder de rook van Amsterdam. Op 17 december 2013 kreeg
hij het Mode Stipendium uitgereikt door het Prins Bernhard Cultuurfonds. Het Cultuurfonds Mode Stipendium heeft een waarde van € 50.000.


Koningin Máxima met zonnebril van Tom Ford

Thomas Carlyle "Tom" Ford (Austin, Texas, 27 augustus 1961) is een Amerikaans modeontwerper, filmregisseur, producent en scenarioschrijver.
Ford volgde een opleiding drama en toneel, gevolgd door een studie binnenhuisarchitectuur aan de Parson's School of Design tot 1986. Hij werkte daarna
voor Perry Ellis en Cathy Hardwick, tot hij in 1990 aangenomen werd door Dawn Mello, artistiek directeur van modehuis Gucci. Periode bij Gucci (1994-
2004). In 1994 werd het huis Gucci overgenomen door Investcorp, een bedrijf met als thuisbasis Bahrein. Tom Ford werd aangeduid als Creative Director.
Hij gaf Gucci een nieuwe boost door onder andere klassiekers van het merk in een modern jasje te steken en gewaagde reclamecampagnes te gebruiken.

Seks stond vaak centraal in zijn collecties. Gucci werd door de jaren steeds succesvoller en groeide van een vrijwel failliet bedrijf tot een waarde van
ongeveer 4,3 miljard dollar in 1999. Nadat de Gucci Group, als onderdeel van het concern Pinault-Printemps-Redoute, het grootste deel van de aandelen
van Yves Saint Laurent had opgekocht, werd Ford ook daar als ontwerper aangesteld. Ook dit merk herleefde onder zijn creativiteit. In 2001 werd Ford
door VH1/Vogue Awards in New York benoemd tot beste internationale ontwerper. In 2004 besloot Tom Ford de Gucci Group te verlaten als gevolg van
niet verzoenbare conflicten met PPR over de creatieve controle. Er waren speculaties dat hij het in Hollywood zou proberen te maken, maar uiteindelijk
heeft hij in 2005 eerst een lijn zonnebrillen uitgebracht en in 2006 in samenwerking met cosmetica-gigant Estée Lauder een make-uplijn. Vervolgens werd
in het voorjaar van 2007 op Madison Avenue in New York de eerste Tom Ford-winkel geopend.

Hier verkoopt hij zijn eigen collectie exclusieve mannenkleding. Later volgden wereldwijd nog meerdere winkels, waaronder in Los Angeles, Milaan,
Londen en Tokio. Naast kleding bestaat het assortiment uit parfums en andere accessoires. Zijn reclamecampagnes zijn vaak nog gewaagd en sensueel van
aard. In het voorjaar van 2011 breidde Ford zijn modemerk tevens uit met een collectie vrouwenkleding. Deze werd voor het eerst getoond tijdens een
modeshow aan een select gezelschap uit de modeindustrie. Naast mode koestert Ford een liefde voor films. In september 2009 kwam zijn eerste film
A Single Man uit, die is gebaseerd op het gelijknamige boek van Christopher Isherwood. De hoofdrolspelers hierin zijn Colin Firth en Julianne Moore.
Zij werden voor hun rol genomineerd voor onder andere een Golden Globe Award (beiden) en Academy Award (Firth). Helaas heeft Ford sinds 2013
een punt achter zijn mode-carriere, die zeer succesvol mag worden genoemd, gezet.