Koning Koninklijke Mode Nederlanden

Hoeden, Tassen, Schoenen en Accessoires

Schoenmode is een verschijnsel dat al bijna 1000 jaar oud is. Voor die tijd werd schoeisel eigenlijk alleen gedragen om de voeten te beschermen. De eerste echte Europese modeschoen is waarschijnlijk de puntige snavelschoen, die rond 1200 door de Kruisvaarders werd "meegebracht"van hun reizen naar het Heilige Land. Of het nu uit ijdelheid of noodzaak is, we kunnen er eigenlijk wel van uitgaan dat schoenen al bestaan sinds het bestaan van de mens in combinatie met rotsachtige terreinen & extreme temperaturen. Hieronder beschrijven we enkele van de rijke, kleurrijke en vormgevingtechnische ontwikkeling van de schoen.

  • 8000 v.C.- Bewoners van Noord-Amerika lieten in Missouri bewijzen achter van het eerste bestaan van de schoen.
  • 3300 v.C.- De ‘IJsmens’ stierf uit in de Franse Alpen en laat een paar primitieve schoenen achter gevuld met gras.
  • 3000 v.C.- Egyptenaren schilderden afbeeldingen van schoenen en schoenmakers op de tempelmuren.
  • 100 n.C. - Griekse slaven werden onderscheiden van ‘normale’ burgers door het (opzettelijk) laten lopen op blote voeten.
  • 200 n.C. - De Romeinse keizer Aurelius riep af dat alleen hij en zijn opvolgers rode sandalen mogen dragen.
  • 1400 n.C.- Ridders maten zich schoenen aan met lange tenen, genaamd crackows. De tenen konden een lengte hebben tot 60 centimeter!
  • Begin 16e eeuw - De hoge hak werd ontdekt, door de grote ontdekker zelf, Leonardo da Vinci.
  • Midden 16e eeuw - Chopines, hoge schoenen (met een hoogte tot ca. 75 cm) worden een rage in Zuid-Europa.
  • Begin 17e eeuw - Schoenveters ontstonden als de laatste schoenentrend.
  • Midden 17e eeuw - Lodewijk XIV, een kleine man, starte een hele nieuwe lijn in plateau schoenen. Sommige zijn ca. 12.5 cm hoog en hebben decoraties met miniatuur slagvelden.
  • Midden 18e eeuw - De productie lijn van schoenen werd ontwikkeld; werknemers kunnen zich nu concentreren op een specifieke taak in plaats van het maken van de schoen in z’n geheel.
  • Eind 18e eeuw - De eerste schoenenfabriek verschenen, maar het zou nog zeker 100 jaar duren voordat fabrieksschoenen de handgemaakte schoenen vervingen.
  • Begin 19e eeuw - Platte schoenen en Griekse sandalen werden populair.
  • Midden 19e eeuw - De eerste gymschoenen, genaamd plimsolls, werden ontwikkeld. Elias Howe ontdekte (en ontwikkeld) de eerste naaimachine.
  • Eind 19e eeuw - De knoophaak nam een belangrijke plaats in in de garderobe van elke vrouw, zo ook de hoge schoenen met knoophaken.
  • In de 20e eeuw ontwikkelde de schoen zich tot een echt mode-artikel.

De markt voor exclusief en origineel schoeisel is niet groot, maar neemt toe. Door de komst van verschillende soorten schoeisel in de mode en het dragen van schoenen en laarzen bij speciale gelegenheden wordt het dragen van fraai schoeisel in Nederland steeds meer gestimuleerd onder een breder publiek. Deze groep mensen vraagt naast exclusiviteit en originaliteit om een hoge kwaliteit. Dat betekent dat de ontwerper scherp moet blijven op haar kwaliteit en haar stijl. Alleen de excellente vakmensen die zich sterk profileren, weten een volledig levensvatbaar bedrijf te realiseren. Zij die zich weten te onderscheiden in originaliteit, vakmanschap en ondernemerschap overleven en overstijgen de hobbysfeer. Nieuwe ontwerpen en moderne technieken bieden nieuwe mogelijkheden voor dit type bedrijf. In de branche zijn ongeveer 115 mensen arbeidzaam.

s

Prinses Máxima
Grijs suède open pumps
Louboutin

s
Prinses Máxima, schoenen van Louboutin

s

Prinses Máxim
met roodbruine lederen laarzen
van Sergio Rossi

De Fransman Christian Louboutin is sinds 1992 een schoenen ontwerper. Zijn creaties worden onder meer vervaardigd uit zwarte lakleer voorzien van rode leren zolen, dat inmiddels zijn handelsmerk is geworden. Zijn schoenen worden door verschillende Prinsessen als Máxima der Nederlanden, Carolina van Monaco en Mary van Denemarken maar ook door een aantal beroemdheden, bijvoorbeeld de vrouw van de President van Frankrijk Carla Bruni Sarkozy, Gwyneth Paltrow, Catherina Zeta-Jones, gedragen.

De ontwerper gebruikt uitsluitend hoogstaande kwaliteit aan materialen voor zijn creatie's. Christian doet geen enkele concessie aan wat dan ook. Als het gaat om zijn design's en het gebruik van het leder - zijn handelsmerk - eist hij absolute kwaliteit. De prijs is er dan ook naar. Een paar eenvoudige en simpele schoenen zitten al gauw in de prijsklasse van Euro 500,00 tot meer dan Euro 12.000,00. Al naar gelang de wens van zijn klanten, gaat ook de prijs omhoog. Zeker als het gaat om unikaten. Want daar kicken de meeste van zijn bezoeksters wel op. iets te hebben dat een ander niet bezit.

Onderstaand een selectie uit de "schoenenverzameling" van Prinses Máxima.

s

s

Christian Louboutin, schoenen ontwerper

s

Christian Louboutin werd geboren in 1964 in 12e district van Parijs en begon zijn carrière als stylist bij de Folies Bergère, een beroemd Frans theater in Parijs gelegen in het 9e arrondissement, de Rue Richer nummer 32. Het gebouw is wereldberoemd en ontworpen door de bekende Franse architect Plumeret. Louboutin ontwierp in de loop van de jaren schoenen voor beroemde modehuizen als Chanel en Yves Saint-Laurent. Op de afscheidshow van de laatste verzorgde Christian de schoenen. Tegenwoordig voert de Fransman een eigen merk en bezit hij daarvoor een eigen bedrijf. Prinses Máxima heeft twee keer schoenen van Christian gedragen en wel bij de première van 'Mapenzi Tamu' en bij de verjaardag van Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven. Het zijn ontwerpen die vaak voorzien zijn van zwart patent leer met een verborgen half platform. Maar bij meer gelegenheden draagt zij zijn schoenen.

s

Driekwart open schoenen,
gecombineerd in tin en tone lederen
beige suède
s

Half open schoenen
donkerbruin krokodillenleder
een kleine teen opening
s

Half open schoenen van
beige Suède met een golfwave
in de hak en bij de tenen
s

Sandalen in bruingrijze kleuren
van reptielen leder met
klein beige platform

De Fransman is beroemd om zijn lederen schoenen. Zijn voornaamste handelmerk voor deze unieke en prachtige ontwerpen is een roodlederen zool. Daaraan herkent men de zogenaamde Louboutin-schoen. Het is altijd jammer te moeten vaststellen dat anderen willen meeliften in het spoor van deze top-ontwerper op schoeiselgebied. Zoals de diverse foto's uitwijzen, is hij het klassieke ontwerpen bij lange na nog niet verleerd. Maar als men denkt dat dit het enige is dat deze Fransman op dit specifieke modegebied uitvoert, zit men er grondig naast. Hij doet veel meer. Christian is een samenwerkingsverband aangegaan met mensen die uiterst ideeenrijk waren en hem hielpen bij het ontwikkelen van nieuwe, opmerkelijke en schokkende ontwerpen. Extravagant is dan het juiste woord. Helaas niet besteed aan Prinses Máxima die van gedegen en stabiel houdt.

s

Half open schoenen van donkerbruin krokodillenleder
een kleine teen opening

s

Teen open sandalen
in beige leer met een klein platform

s

Driekwart open schoenen, gecombineerd in tin
en tone lederen beige suede

De top-modeontwerper van schoenen heeft nog veel meer in zijn mars. Onderstaand staan een aantal zeer fraaie ontwerpen - door Prinses Máxima veelvuldig gedragen in 2007,2009 en 2010 bij diverse gelegenheden - die qua creatie tot zijn besten behoren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Prinses zo ongeveer - kind aan huis is - bij de shop van christian Louboutin in Parijs. Over de kwaliteit kunnen we kort zijn. Die is van een zeer hoog gehalte. Onderstaand nog even een impressie van wat de mode-meester in zijn mars heeft. Links is van zeer recente datum!

s

Yoze Kubrik Pump van
krokodillen leder
Christian Louboutin

s

Máxima, Open sandalen vervaardigd van
beige leer,met metalen open neus


s

Open teen schoen
Christian Louboutin

Marc Jacobs, (9 april 1963) is een Amerikaanse modeontwerper opgegroeid in New York City. Na het afstuderen aan het Central Saint Martins College of Art and Design in Londen in 1981, ging hij studeren aan de Parsons School of Design. In 1984 ging hij samenwerken met Robert Duffy, een creatieve samenwerking vormend onder de naam Jacobs Duffy Inc. Hij werd bekend in de modewereld toen hij in 1988 samen met Duffy voor Perry Ellis ging werken en in 1993 een "grunge" collectie voor het modehuis ontwierp, wat overigens resulteerde in een onmiddellijk ontslag. In 1986 bracht hij zijn eerste collectie uit onder eigen naam. Ondertussen is daar ook de jongere lijn Marc by Marc Jacobs bij gekomen. Marc Jacobs is sinds 1997 artistic director van Louis Vuitton, waarvoor hij de eerste prêt-à-porterlijn tekende. Hij beschouwt filmregisseur Sofia Coppola als zijn muze: een stijlvolle en dromerige vrouw, met een tijdloze en toch meisjesachtige uitstraling. Voor Prinses Máxima ontwierp hij de rechts onderstaande schoenen. Marc Jacobs is inmiddels getrouwd met Lorenzo Martone die producer van beroep is.

s

Baggy en schoenen
Ontwerp Marc Jacobs

s

Marc Jacobs en Lorenzo Martone

s

Fraai gestileerde schoenen,
vervaardigd uit leer.
Chic en dynamisch met witte zijkanten
en een zwarte randafscheiding

De term "Haute Couture" is Frans. Haute betekent "hoge" of "elegant". Couture betekent letterlijk "naaien". De modebedrijven zoals Gucci, Yves Saint Laurent en andere beroemde modehuizen hebben dus een bedrijf dat bestaat van het ontwerpen, maken en verkopen van op maat gemaakte, Haute Couture dames- en herenkleding. Gemaakt voor elke klant die dit kan betalen, vereist Haute Couture kleding een soms vaak fors geldbedrag voordat men erover kan beschikken. Het duurt meestal 100 tot 400 uren om een jurk, met een kostprijs van $ 26.000 tot meer dan $ 100.000. Een maatpak begint bij $ 16.000 en een eenvoudige een avondjurk wordt begroot op ongeveer $ 60.000.

Tijdens de "mode van de Gouden Eeuw," na de Tweede Wereldoorlog, waren er zo'n 15.000 vrouwen die couture droegen. Zoals de Hertogin van Windsor die gewoon de hele collectie van dat moment opkocht. Ondanks de uiterst kleine markt, handhaven Haute Couture ontwerpers zich, deels omdat het prestige hun helpt andere producten te verkopen, zoals parfum, cosmetica,. Voorts komt hun prêt-à-porterlijn beschikbaar in de winkels voor een ieder die daar behoefte aan heeft. Vandaag de dag zijn slechts 2.000 vrouwen in de wereld financieel sterk genoeg om Haute Couture kleding te kopen. 60% is Amerikaans. Slechts 200 daarvan zijn vaste klanten. Om toch aan de bak te komen met hun ontwerpen, lenen de Haute Couturiers deze vaak uit aan filmsterren of andere publieke figuren voor de broodnodige publiciteit.

Het schoeisel (schoenen, laarzen etc) van Sergio Rossi is voornamelijk bedoeld voor vrouwen die op zoek zijn naar perfectie en die met niets minder genoegen nemen. De geschiedenis van het merk Sergio Rossi begon toen de oprichter zijn eerste schoenen maakte in gezelschap van zijn vader, in de jaren 50. Al meer dan 50 jaar is Sergio Rossi bekend voor verfijnd, elegant en luxueus schoeisel. Sergio Rossi staat voor fantastische schoenen, toonaangevend en uiterst comfortabel. Elke schoen is een waardevolle accessoire, een symbool van stijl en een essentieel onderdeel van een chique garderobe. Vervaardigd in Italië door geschoolde ambachtslieden met behulp van de beste materialen en de nieuwste technologieën. Het vervaardigingsproces omvat minimaal 120 stappen. U kunt niets minder dan perfectie verwachten van Sergio Rossi creaties!

s

Designer Sergio Rossi
en vriendin

s

Schoenen van Rossi
vervaardigd van grijs leer en suede
pumps met open hak en gesloten voet
twee bandjes om de wreef.
Prijscategorie:

van 300 euro voor pumps tot 12.000 euro voor laarzen

s

Maxima met laarzen van Rossi
Jurk is van wol en leer (Natan)

Rossi begon te werken met zijn vader die het beroep van schoenmaker uitoefende in Romagna. Omstreeks 50tiger jaren verhuisde het gezin naar Milaan voor een periode van twee jaar maar die periode ging voorbij de het gezin woonde nog steeds in die stad. Pa kon goed daar de kost verdienen en zag het nut van nogeens verhuizen bepaald niet in. In 1966 begon zijn vader daar met de verkoop van zijn eigen schoenen in van winkels in Bologna. In de jaren erna werd Rossi vooral bekend van zijn samenwerking met Gianni Versace in de jaren 1970 en met Dolce & Gabbana in de jaren 1990. Het eerste boetiekhotel dat zijn naam droeg, werd geopend in Ancona en het bedrijf groeide in de jaren 80 en 90 internationaal uit tot een behoorlijke omvang.

Door zijn ontwerpen, verkoop en omvang kwam men in de picture bij grote modeconglomeraten. In het jaar 1999 kocht de Gucci Group het op en voegde het bedrijf toe aan hun concern. In 2007 was Sergio Rossi reeds een bedrijf van heel behoorlijk omvang met meer dan 41 winkels die internationaal actief zijn en gevestigd waren op 6 locaties in de Verenigde Staten, t.w. New York, Bal Harbour, Beverly Hills, Costa Mesa, Waikiki, en Boston. De huidige Creative Director Edmundo Castillo is van Puerto Ricaanse afkomst. In 2009 bewees Sergio Rossi dat luxe en mode kan worden gecombineerd met duurzaamheid, Sergio Rossi De Eco Pomp Launch geheten, een biologisch afbreekbaar schoenenmode gemaakt met behulp van vloeibaar hout (afgeleid van lignine) in de hiel en tongen bovendeel van leder gelooid met behulp van eco gevoelige leerlooiers.